TEEMA 1: MITÄ, MISSÄ. MILLOIN?

VÄRIKÄSITTELYPALVELUJEN TURVALLINEN TUOTTAMINEN » TEEMA 1: MITÄ, MISSÄ. MILLOIN?

TERVETULOA YHTEISEEN KONTAKTIPÄIVÄÄN

Tavoitteena on  tutustua verkko-opiskelun tavoitteisiin, työvälineisiin, arviointiin, toteutukseen ja toimintatapaan.

1. Tarkista että sinun mobiililaitteessasi  on QR-koodin lukija (ilmainen sovellus) ja sinulla on Gmail- tai Hotmail-tili ja että se on aktiivinen.

2. Tutustu Verkkovarian internetsivuihin. 

  • Avaa Verkkovarian sivut QR-lukijalla tai mene osoitteeseen  http://verkkovaria.fi/kulttuuri/varikasittelyt/
  • Mikä on Verkkovaria?
  • Miksi käytän Verkkovariaa?
  • Miten käytän Verkkovariaa?

3. Tutustukaa yhdessä opettajan valitsemaan oppimisalustaan joka voi olla esimerkiksi Blogger. Opettajasi voi myös valita jonkun muun sosiaalisen median alustan (esim. Facebook, Google Drive).

Mitä tiedät bloggaamisesta? Onko sinulla itsellä kokemusta bloggaamisesta? Kerro kokemuksistasi. Mitä mediaa käytit? Miten käyttämäsi median alusta toimi?

Käykää yhdessä tutustumassa yhteiseen media-alustaan.

4. Tutustu  verkko-opintojen tavoitteisiin

  • Avaa ETUSIVU -> OPISKELUPROSESSI ja tutustu sitten ARVIOINTI-sivuun.

5. Tutustu VÄRIKÄSITTELYPALVELUJEN TURVALLINEN TUOTTAMINEN opintojen  ammattitaitovaatimuksiin.

Pohtikaa pareittain mitä sinun tulee oppia  jotta osaamisesi vastaisi opintojen  ammattitaitovaatimuksia? 

Esimerkki: opiskelija osaa hankkia tietoa eri lähteistä työskentelynsä pohjaksi.

  • Mitä erilaisia tietolähteitä on olemassa (kyseessä verkkokurssi!)?
  • Millä hakusanoilla hakisin olemassaolevia lähteitä?
  • Ovatko löytämäni tietolähteet luotettavia ja mitä luotettavuuden  kriteereitä huomioisin lähteissä?

 

6. Pohtiminen-tuotos tehdään Padlet-postauksena. Mene opettajasi sinulle antamaan  osoitteeseen.

Tehtäväsi on pohtia keskeisen osaamisen tavoitteita: mitä minun tulee oikeasti osata? Voit laittaa pohdintasi lyhyen kysymyksen muotoon tai suoraan vastata itse kysymykseesi.

 

 

 

7. Teematehtävien avulla opiskelet VÄRJÄYSKÄSITTELYT tutkinnon osaa. Tutustukaa pareittain teematehtävien sisältöihin. Mitä haluaisit kysyä opettajalta teemojen tehtävistä?  

 

 

8. Muodostakaa opettajan ohjeiden mukaisesti pienryhmät. Sopiva pienryhmäkoko on 2-3 opiskelijaa.

Pienryhmän tehtävänä on työssäoppimisjaksolla tuottaa tietoa yhdessä opettajan valitsemalle oppimisalustalle. Ryhmät sopivat miten ja milloin tietoa käsitellään. 

Pienryhmän tehtävä on myös kommentoida toisen pienryhmän tuottamaa tietoa oppimisalustalla. Voit halutessasi kommentoida kaikkien pienryhmien tuotoksi mutta parhaiten toimii allaoleva kommentointijako.

TEEMAryhmä 6  jakaa kommentoinnin TEEMAryhmän 8 kanssa.

TEEMAryhmä 7 jakaa kommentoinnin   TEEMAryhmän 9 kanssa. 

Ryhmät kokontuvat kontaktipäivän kuluessa yhteen ja sopivat työskentelytavoista.

9. Pienryhmä tutustuu oman pienryhmätehtävän teeman tavoitteisiin ja työstää alustavat tiedot  oppimisalustaan.

  • tutustu oppimistavoitteisiin, voit myös käydä vilkaisemassa aiemmin yhteisesti  tuotettua Padlet -postausta oppimistavoitteista 
    http://padlet.com/oma opettaja HALLITSEN
    aiemmasta postauksesta
  • Hakekaa  hyviä ja laadukkaita tiedonlähteitä netistä (millainen on laadukas tietolähde?)
  • muistathan  aina  lähdemerkinnät niin kuviin kuin tekstiinkin

10. Tutustu verkossa oleviin tekijänoikeusehtoihin jotta et niitä rikkoisi. 

Kuvatessasi kohteita muistathan pyytää lupaa kohteelta ja kertoa missä käytät kuvaa. Kuvaa mieluummin siten että kuvan kohdetta ei tunnisteta.

11. Muistathan merkitä käyttämiisi lähteisiin aina lähdetiedot. 

12. Suosittelen sinua suunnittelemaan itsellesi aikataulun, jotta saavuttaisit kurssin tavoitteet kiireettä työssäoppimisjakson kuluessa. Käytä myös työpaikallasi olevaa työpaikkaohjaajaa ja  muita ammattilaisia apunasi.

Voit käyttää myös hiusalan kansallisia ja kansainvälisiä maahantuojien lähteitä hyväksesi.

 

 

 

 

 

QR-koodi Värikäsittelyt-alustalle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

qrpadlet HALLITSEN 25.2
QR-koodi Padlet-alustalle

padlet 25.2

 

yksilötehtävät
Yksilötehtäväteemat

 

 

pienryhmätehtävät
Pienryhmäteemat

 

 

 

 

 

Päivitetty: 16.06.2016