TEEMA 1: MITÄ, MISSÄ. MILLOIN?
VÄRIKÄSITTELYPALVELUJEN TURVALLINEN TUOTTAMINEN » TEEMA 1: MITÄ, MISSÄ. MILLOIN?
TERVETULOA YHTEISEEN KONTAKTIPÄIVÄÄN
Tavoitteena on tutustua verkko-opiskelun tavoitteisiin, työvälineisiin, arviointiin, toteutukseen ja toimintatapaan.
1. Tarkista että sinun mobiililaitteessasi on QR-koodin lukija (ilmainen sovellus) ja sinulla on Gmail- tai Hotmail-tili ja että se on aktiivinen.
2. Tutustu Verkkovarian internetsivuihin.
- Avaa Verkkovarian sivut QR-lukijalla tai mene osoitteeseen http://verkkovaria.fi/kulttuuri/varikasittelyt/
- Mikä on Verkkovaria?
- Miksi käytän Verkkovariaa?
- Miten käytän Verkkovariaa?
3. Tutustukaa yhdessä opettajan valitsemaan oppimisalustaan joka voi olla esimerkiksi Blogger. Opettajasi voi myös valita jonkun muun sosiaalisen median alustan (esim. Facebook, Google Drive).
Mitä tiedät bloggaamisesta? Onko sinulla itsellä kokemusta bloggaamisesta? Kerro kokemuksistasi. Mitä mediaa käytit? Miten käyttämäsi median alusta toimi?
Käykää yhdessä tutustumassa yhteiseen media-alustaan.
4. Tutustu verkko-opintojen tavoitteisiin
- Avaa ETUSIVU -> OPISKELUPROSESSI ja tutustu sitten ARVIOINTI-sivuun.
5. Tutustu VÄRIKÄSITTELYPALVELUJEN TURVALLINEN TUOTTAMINEN opintojen ammattitaitovaatimuksiin.
Pohtikaa pareittain mitä sinun tulee oppia jotta osaamisesi vastaisi opintojen ammattitaitovaatimuksia?
Esimerkki: opiskelija osaa hankkia tietoa eri lähteistä työskentelynsä pohjaksi.
- Mitä erilaisia tietolähteitä on olemassa (kyseessä verkkokurssi!)?
- Millä hakusanoilla hakisin olemassaolevia lähteitä?
- Ovatko löytämäni tietolähteet luotettavia ja mitä luotettavuuden kriteereitä huomioisin lähteissä?
6. Pohtiminen-tuotos tehdään Padlet-postauksena. Mene opettajasi sinulle antamaan osoitteeseen.
Tehtäväsi on pohtia keskeisen osaamisen tavoitteita: mitä minun tulee oikeasti osata? Voit laittaa pohdintasi lyhyen kysymyksen muotoon tai suoraan vastata itse kysymykseesi.
7. Teematehtävien avulla opiskelet VÄRJÄYSKÄSITTELYT tutkinnon osaa. Tutustukaa pareittain teematehtävien sisältöihin. Mitä haluaisit kysyä opettajalta teemojen tehtävistä?
8. Muodostakaa opettajan ohjeiden mukaisesti pienryhmät. Sopiva pienryhmäkoko on 2-3 opiskelijaa.
Pienryhmän tehtävänä on työssäoppimisjaksolla tuottaa tietoa yhdessä opettajan valitsemalle oppimisalustalle. Ryhmät sopivat miten ja milloin tietoa käsitellään.
Pienryhmän tehtävä on myös kommentoida toisen pienryhmän tuottamaa tietoa oppimisalustalla. Voit halutessasi kommentoida kaikkien pienryhmien tuotoksi mutta parhaiten toimii allaoleva kommentointijako.
TEEMAryhmä 6 jakaa kommentoinnin TEEMAryhmän 8 kanssa.
TEEMAryhmä 7 jakaa kommentoinnin TEEMAryhmän 9 kanssa.
Ryhmät kokontuvat kontaktipäivän kuluessa yhteen ja sopivat työskentelytavoista.
9. Pienryhmä tutustuu oman pienryhmätehtävän teeman tavoitteisiin ja työstää alustavat tiedot oppimisalustaan.
- tutustu oppimistavoitteisiin, voit myös käydä vilkaisemassa aiemmin yhteisesti tuotettua Padlet -postausta oppimistavoitteista
http://padlet.com/oma opettaja HALLITSEN
aiemmasta postauksesta
- Hakekaa hyviä ja laadukkaita tiedonlähteitä netistä (millainen on laadukas tietolähde?)
- muistathan aina lähdemerkinnät niin kuviin kuin tekstiinkin
10. Tutustu verkossa oleviin tekijänoikeusehtoihin jotta et niitä rikkoisi.
Kuvatessasi kohteita muistathan pyytää lupaa kohteelta ja kertoa missä käytät kuvaa. Kuvaa mieluummin siten että kuvan kohdetta ei tunnisteta.
11. Muistathan merkitä käyttämiisi lähteisiin aina lähdetiedot.
12. Suosittelen sinua suunnittelemaan itsellesi aikataulun, jotta saavuttaisit kurssin tavoitteet kiireettä työssäoppimisjakson kuluessa. Käytä myös työpaikallasi olevaa työpaikkaohjaajaa ja muita ammattilaisia apunasi.
Voit käyttää myös hiusalan kansallisia ja kansainvälisiä maahantuojien lähteitä hyväksesi.
Päivitetty: 16.06.2016